“Volhouden!” – Martine de Jong

PROFIEL

Naam: Martine de Jong
Doet: Een shitload. Stond aan de wieg van http://nooitmeerwassen.nl/ en http://www.recensiekoning.nl/. Doet alles onder haar eigen naam. Haar weblog is wel degelijk een weerspiegeling van haarzelf, en ze is eigenlijk ontzettend jolig. Ze doet ook allemaal jolige dingen. En ze is altijd online. Maar ze kent haar vriend niet via internet! Laat dat duidelijk zijn. Maar wel erdoor. Dat dan weer wel. En ze bewijst dat je geen studie nodig hebt om ergens te komen. Gewoon keihard werken, echt waar. Meer is het niet.
Blog: http://www.10e.nl/

ULTIEME BLOGTIP: “Volhouden!”

Ze zit sinds mensenheugenis op internet. Ze kent bijna iedereen met wie ze nu omgaat via of door internet. Ze heeft haar vriend wel door internet. Ergens ooit bij een van de eerste ‘loggersmeetings’, zoals dat toen nog heette. Ze zet ook alles op internet. Ze heeft eigenlijk haar hele leven te danken aan internet. En dan nog specifieker aan bloggen. Want zonder bloggen was ze niet waar ze nu was. Ze kan zich niet eens indenken waar ze dan wel was geweest. Ze is bij 3FM DJ’s en andere bloggers geen onbekende als het om websites maken gaat, maar dat doet ze nu niet meer. Tegenwoordig doet ze eigenlijk vooral Buro RuSt. Maar daar is het nooit rustig. Want 10e is altijd bezig, met van alles. Samen met haar jolige vrienden die niet bang zijn een website als Rescenciekoning of Nooitmeerwassen te beginnen. Gewoon, omdat het kan. “Denk groot!”

Ze ging niet studeren. Ze ging gewoon werken. Geen bewuste keuze, geen hekel aan de opleiding, maar overmacht. Als camera-assisente rolde ze door. “Tot ik uiteindelijk art-director was bij televisie. En toen ben ik voor mezelf begonnen als ontwerper. En ik heb al die tijd gewoon geblogd, dus je kan het hele traject ook teruglezen!” Haar kinderen staan ook al online. En haar vriend. En haar huis. En haar eten. En haar fornuis. “Nou en? Als je het niet interessant vindt kijk je er niet naar, en anders nou ja leuk. Het probleem is een beetje dat ik het altijd als eerste heb gedaan van iedereen die ik ken. Daarom kreeg ik vaak een scheef oog, maar daarna ging iedereen het doen. En ik doe het nog steeds omdat ik denk dat ik niet dusdanig interessant ben. En sommige mensen zeggen dan dat het gevaarlijk zou zijn. Maar ik doe het al 12 jaar, en er is nog nooit wat gebeurt, dus ik zou niet weten hoe het gevaarlijk zou moeten zijn. Het is mijn content, mijn leven, en dat is waar ik over schrijf.”

Ze herkent het verhaal van Elsbeth. Dat mensen je denken te kennen als ze je blog lezen. “Ik ben wel die persoon op mijn blog. Maar het is zo’n klein gedeelte van mij dat je me door mijn blog niet echt kent.” Ze vind het ook eigenlijk helemaal niet vervelend dat mensen dat wel denken. “Het is altijd een soort geruststelling voor mezelf. Dat mensen mij denken te kennen, maar dat is dan niet zo. Dus blijkbaar doe ik het wel goed qua privacy.” Ze schrijft ook geen drama op. Want daar houdt ze niet van. En daarom ken je haar ook niet helemaal. Er is wel is drama, maar dat schrijft ze dan gewoon niet. “Want dat vind ik zelf ook niet leuk om terug te lezen.”

CONCLUSIE

Volhouden, hard werken en de regels aan je laars lappen.
Opgeven brengt je nergens, hard werken is de enige manier om iets te bereiken. En ben altijd aardig tegen iedereen. “Want op een dag heb je diegene waar je ooit onaardig tegen was nodig, omdat hij groter is geworden dan jij.” En dat is het.

4 thoughts on ““Volhouden!” – Martine de Jong

  1. Wat schrijft je leuk Rosa! En met zo’n meeslepend enthousiasme kom je heel ver! Om blij van te worden. Ook van je mail van vannacht trouwens! Slaap je nog wel of is nu het hek echt van de dam;-)
    Ik zal daar straks ook nog even op reageren!

Plaats een reactie